Jak si ulehčit porod a jak ho přežít :)

O porodu a jeho průběhu jsem vám už psala tu. S odstupem pár týdnů si nejsem jistá, jestli to vlastně nebylo trošku odstrašující :D Ale mohu vás ujistit, že můj porod byl vlastně "ukázkový", když to bereme tak, že porod prvorodičky trvá cca 11-13 hod. a nám to trvalo 10 hod. Nebyly žádné komplikace...jen to nešťastné a neoblíbené (a strach nahánějící) nastřižení...ale lepší než se doslova roztrhnout, ne? :) Uff...a znovu děsím :D

Zdroj

Dnes bych chtěla doplnit dojmy z porodu a píšu to opravdu tak, jak mě to napadlo, co mě překvapilo, co mi pomohlo + na závěr nějaká doporučení jak se nástřihu vyhnout a co třeba snad zrovna vám pomůže :) Upřímně...takto podrobně rozepsané rady a pocity jsem nikde před porodem nenašla, takže doufám, že to do budoucna někomu pomůže. Nevím, co se s tím dělá tolik tajností :D
Takže...

Jak přežít porod | Moje zjištění a dojmy :)

- přijde kontrakce, člověk jí prodýchá a potom má pár minut úplný pokoj. Necítí vůbec nic. Já si vždy myslela, že přejde kontrakce a to břicho bude stále trošku pobolívat. Nebo záda. Cokoliv. Ale ono to úplně vše přejde a chvilku/pár minut je úplná pohodička a člověk dokáže dokonce i vtipkovat :) I když to jen ze začátku...v posledních chvílích zkusil manžel zavtipkovat "Začínám mít pocit, že to bolí víc jak utržený meniskus"...tak si představte můj vražedný pohled. Teď už se na tom směju :D

- kontrakce se dají krásně prodýchat a když se na ně člověk soustředí, tak jsou i relativně snesitelné. Když jsem začala soustředěně dýchat už těsně před nástupem kontrakce (to už pak poznáte), tak jsem se přes tu bolest celkem slušně dostala. Netvrdím, že to nebude bolet vůbec. Ke konci jsem sice funěla jak parník a měla pocit, že z toho jak hluboce dýchám odpadnu, ale dalo se to :D Pár kontrakcí jsem nestihla včas prodýchat a byla jsem křečovitá (něco mě vyhodilo z rovnováhy, např. ta rodící křičící cikánka) a ty byly nejhorší. Myslela jsem, že mě roztrhá od bolesti...takže už chápu proč se říká "dýchejte, dýchejte" u porodu :)

- nechodila jsem na žádný předporodní kurz (i díky rizikovému třetímu trimestru a zákazu vycházení :D) a nemyslím si, že bych o něco přišla (už se těším na anonymy a e-maily od těch, kteří takové kurzy vedou... :D). Jak dýchat u porodu jsem si přečetla na jedné stránce - celkem jednoduše - na jedna-dva se nadýchnout nosem, na jedna-dva-tři-čtyři vydýchnout ústy. Nádech má být dvakrát kratší jak výdech. Co se na tom učí na předporodním kurzu to fakt netuším :D Praktikovala jsem to tak při každé kontrakci a fakt to pomáhá. 

- důležité je zůstat v pohodě a nebýt v křeči. Pokud při každé kontrakci (v očekávání bolesti, která zaručeně přijde) budete zatínat pěsti, šuchotat nohama po posteli a kroutit se jak had, tak to bude fakt pořádně bolet. To vám garantuju. Takže v klidu dýchat, ruce otevřené, žádná křeč a říkat si, že za půl minuty/minutu je potom a budu mít chvilku na rozdýchání :)

- kdesi jsem četla, že během kontrakcí není cítit miminko. No nevím, ale já teda Sandričku cítila a ještě mi stihla dát pár kopanců pod žebra (normálně mi to chybí :D), jak se asi snažila srovnat a připravit na "výstup" :D

samotný porod (to tlačení) už nebolí. Myslela jsem, že to, jak se miminko bude tlačit "kanálem" bude strašně bolet. V tu chvíli jsem necítila vůbec nic. Soustředila jsem se jen na kontrakce, které v tu chvíli chodily cca po dvou minutách, možná častěji. Tím, že se ale v té chvíli tlačí, tak už ani ty nebyly tak hrozné.

- u tlačení už se v podstatě nedýchá - jen se zadrží dech a dokud to člověk vydrží, tak tlačí...viz. výše :)

dokonce jsem necítila ani to, že už je malá skoro venku :D I to mě překvapilo a kdyby mě mladá doktorka neinformovala o tom, že už má vlásky/hlavičku, krček, ramínka... venku, tak to ani nevím :)

- během porodu vás může "zaskočit", že vás budou porodní asistentky/doktoři vybízet "kakat". Když se ale člověk nad tím zamyslí, tak to má svojí logiku, protože u porodu se tlačí "přesně tak" a v tu chvíli, po x-hodinách bolestí, je to asi nejjednodušší jak to popsat a donutit rodičku dělat přesně to. Žádné tlačení do hlavy. Prostě se zadrží dech a...ježiš, to je hrozné, to tu takto napsat :D

porod placenty může proběhnout úplně bez asistence rodičky :D Dívala jsem se na manžela jak drží malinkou (už očištěnou), doktorka si "tam dole" něco šmotila a najednou šup a placenta byla venku. Po tom, co tam projde miminko (zvlášť to naše téměř čtyřkilové), už placenta je jen teplé cosi, co tam samo vyklouzne ven :)

- od prasknutí vody po narození Sandry to bylo přesně 10 hodin a 3 minuty (:D), ale vůbec mi nepřišlo, že to bylo "tolik" hodin. Tím, že kontrakce jsou v stále zkracujících se intervalech je vlastně vše dost rychlé. Sotva jedna odezní, člověk se trošku vzpruží a přichází další.

K porodu jsem přistupovala stylem...

...je to přirozené - narodil se tak každý z nás :)
...musí to být bez křeče - dařilo se mi. Doporučuji nedržet partnera nebo kohokoliv (pokud budete mít u porodu) za ruku, protože při kontrakci to automaticky nutí zatnout pěst...a je tu křeč jak kráva a bolest k nevydržení.
...opakování "vše probíhá hladce a rychle" aspoň v duchu - možná i toto pomohlo, alespoň mojí psychice :)
...čím méně historek o hrozných porodech znám, tím lépe - ke konci už jsem nechtěla od nikoho nic slyšet, žádné horor story a ani jsem nehledala blbosti na netu. Diskuzní fóra jsou před porodem zakázané!!!! :) Tam ty matky dokážou jinak vystrašit...ještě, že jsem flegmouš :)

Na co se vy**at (s prominutím :D)

Rady typu hudba, masáže zad, aromaterapie, akupunktura, termofon na záda/břicho...jsou sice krásné, ale pokud tam nebudete mít někoho, kdo se o to postará, tak vám garantuju, že si na to ani nevzpomenete. (už se fakt vidím, jak tam v křečích zapaluju aromalampu a prosím někoho o teplou vodu do termofonu...trošku sci-fi, když tam vlastně skoro nikdo nechodil :D).
Je dokonce možné, že vás všechny tyto vjemy budou pěkně srát a nebudete chtít ničím (a nikým) rozptylovat :)
Hroznový cukr na energii ale může být celkem fajn (protože u porodu se nesmí jíst)...ale ani na ten jsem si nevzpomněla :D

Nástřih hráze

Zní to hrozně a myslím, že každá, která ještě nerodila zbledne při této představě. I já tak bledla od začátku těhotenství, ale čím více se blížil porod a čím více bylo vše nepříjemné, tím více mi to bylo jedno. "Děj se vůle Aláhova..." říkala jsem si :D a neřešila jsem...

zkušenosti porod, chytravlozka
"pomocníci" - olej na masáž hráze od Weledy, podobný od Saloos, chytravlozka.cz a bylinkový čajík

Před porodem si každá těhotná může pomoct pravidelnou masáží hráze. Doporučuje se alespoň 6 (až 8) týdnů před porodem si 4-6x týdně masírovat hráz. Návod zpravidla najdete v balení nebo kdekoliv na netu. To už tu nebudu rozepisovat, ale postup je třeba tu. Masáž hráze se nedoporučuje ženám na rizikovém těhotenství, takže já sice doma měla až dva oleje (ehm, jeden koupený, druhý výhra, který jsem vyhrála DEN po zakoupení toho prvního :D), ale použila jsem je všehovšudy 5x...a vždy na druhý den jsem měla pocit, že porodím. Tak jsem toho nechala a upřímně...těsně před porodem už jsem si tam pořádně ani nedosáhla :D

vlevo Epi-No, vpravo Aniball ...vypadá to celkem brutálně, že? :D

Dražší varianta je pořídit si takový "balónek" Epi-No Delphine nebo Delphine Plus (proč je v názvu delfín, to vám fakt neřeknu :D). Vypadá to jak erotická pomůcka :D Je to takový balónek, který má ruční pumpu a přívodní hadici. Vypadá to divně, ale četla jsem o tom zajímavé postřehy a vypadá, že to opravdu pomůže. Určitě ale platí to co v případě masírování hráze - ty, které jsou na rizikovém buď vůbec a nebo po konzultaci s gynekologem. Cena je od 2299 Kč. Více najdete na této stránce.
Trošku levnější alternativou (ale podle mě, je to skoro to stejné) je Aniball, který se dá pořídit už od 1199 Kč tu a nebo za 46 € tu.
Pozn. vyzkoušené to nemám. Možná bohužel...

Porodní cesty vám mohou pomoct připravit i homeopatika (nezkoušela jsem, ale je to zajímavé) nebo pití maliníkového čaje. POZOR - maliník ale i při(vy)volává porod, takže na rizikovém (zase já :D) se doporučuje pít ho až tak 10 dní před termínem. Pila jsem ho zhruba 1-2x denně a myslím, že jsem se celkem rychle otvírala, takže možná i na této přípravě něco bude :)

Zajímavou alternativou může být i Dianatal porodnický gel. O něm jsem taky četla pozitivní ohlasy, opět je to ale cenově nákladnější - 64 €/1600 Kč. Tento gel urychluje a usnadňuje porod a předchází natržení/nastřihnutí hráze, protože jednoduše..."to" vyjede rychleji ven :D Podrobnosti třeba i na této stránce.
Pozn. vyzkoušené nemám.

A kdo se nástřihu bojí opravdu jako čert kříže, tak si napište porodní plán, kam zahrnete i to, že nechcete nástřih (osobně bych tam dala ale nějakou "doložku", že když by to fakt nešlo, tak po takové hodině ať střihají :D....já bych tam byla jinak asi ještě teď :D) a seznamte s ním porodníka. Porodní plán jsou vlastně vaše přání a představy o porodu - třeba i to, jestli chcete nějaká analgetika nebo raději vše přirozeně. Případně i to, že chcete epidurálku apod.
Pozn. já jsem takový flegmouš a tak důvěřuju personálu porodnice, že jsem se s porodním plánem neobtěžovala. Osobně si myslím, že není až tak potřebný...když nastane nějaká komplikace, tak je blbost, aby porodník ještě zkoumal, jestli náhodou něco z nabízeného neodmítáte...ale možná to až tak nefunguje :)

Pokud však budete mít velké miminko (jako my), tak s nástřihem víceméně počítejte. Já už v tu chvíli na nastřižení v podstatě čekala a přemýšlela jsem, jestli by bylo troufalé si o něj říct :D Prostě už jsem to chtěla mít za sebou :)


Sešít by vás potom měli tak, že vám místo nejdříve znecitliví, ale co jsem četla těhotenská fóra (přitom vám to zakazuju :D...hold asi to má číst jen flegmatik), tak to není pravidlem (au). Jediné co jsem cítila bylo opravdu jen tahání stehů, ale to asi každý zná, pokud už měl něco šité. Stehy se vstřebají nebo odpadnou...to ani nevím a vlastně ani nevím po kolika dnech to bylo.
Nebylo to tak hrozné ani pár dní po porodu, i když je jasné, že sezení na tvrdé nemocniční židli bylo celkem nepříjemné. Ne nadarmo se doporučuje koupit si plavací kruh (nebo najít svůj z dětství :D) a využívat ho pár dní po porodu. Já seděla v porodnici na srolovaném županu a doma jsem využila kojící polštář :) Potom už jsem stehy necítila vůbec...jen to vstávání a delší chození bylo trošku nepříjemné. V tom prvním/druhém týdnu jsem využívala i ledovou gelovou vložku. Je to taková "srandička", kdy vypadá to jako vložka, ale je to naplněné gelem, který samozřejmě nezamrzne :) Stačí narvat tak na půl hoďky do mrazáku, vytáhnout když změní barvu z modré na takovou šedo-světle modrou a chladit. Po porodu jsem používala klasické poporodní vložky (nejsou s křidélky, s žádnou savou fólií jako klasické "alwaysky"), takže jsem tuto vložku umístila pod ní. Už za pár minut jsem cítila...že vlastně nic necítím :D Musím říct, že to bylo opravdu úžasné a dokonce v tu chvíli jsem se i zapomněla a klidně si sedla na tvrdý rovný povrch pěkně rychle a "tvrdě"...bez toho abych sykla od bolesti :D Nevýhodu vidím v relativně vyšší ceně - 450 Kč (v balení jsou 2 vložky + gázové obaly, aby to bylo hygienické) a tom, že je to celkem těžké...takový pocit jsme asi naposledy měly, když jsme měly ukáknuto v plínce :D Výhoda je, že efekt vydrží dost dlouho (určitě tu hodinku - chladí cca 20-30 min., ale znecitlivění trvá ještě několik desítek minut poté) a mezitím se v mrazáku mohla chladit druhá vložka. Do budoucna využijeme na chlazení jakýchkoliv bolístek, modřin apod. To se neztratí :) Více info a kde koupit na chytravlozka.cz.
No a zhruba týden po porodu už jsem seděla tak, že jsem jednu nohu měla skrčenou pod zadkem a druhou ...ani nevím kde :D, ale prostě už jsem na to (téměř) vůbec nemyslela :)


Jak jsem psala tu, tak porod sice není nic příjemného, ale dá se to zvládnout. Dýchání je to nejdůležitější. Plus zůstat v pohodě a říkat si, že za chvilku je po tom :) Však oproti tomu dvoudenní menstruační bolesti jsou fuj...toto trvá JEN pár hodin. A pokud budete mít více děti, tak to bude stále kratší :-P :D

Nejlepší na tom všem je, že jsem četla, že hormony se postarají o to, že žena na porod a vše kolem celkem rychle zapomene. Nevěřila jsem...ale dnes jsou to dva měsíce od porodu a víte co? ...kdybych si to tak nesepsala, tak to už tak do detailů fakt nevím :D


A kdo dočetl až do konce? :D
Děsíte se porodu? Máte "plán" jak ho přežít? :)

Vaše


Komentáře

  1. No príma článek =) Já už tohe všechno studovala hned jak jsme se dozvěděla, že jsem těhotná =D A mám na hodně věcí stejný názor - ne všechny kraviny jsou potřeba a není třeba taky všechno řešit a děsit se toho. Sice jsme si vybrala soukromou malou porodnici právě kvůli osobnímu přístupu, vlastní porodní asistentce, která právě chodí s nahřívanými polštářky, dělá aroma masáže a postará se i o dlouhou vodní lázeň ve vaně hned na sálu těsně před porodem. Právě zrovna nástřih je paradoxně to, co mě na porodu děsí nejvíc =D Co jsem četla několik studií a názorů porodníků, tak bez nástřihu, i pokud dojde k samovolnému natržení, je to vždy menší poškození s rychlejší dobou hojení, než když se zvolí opravdu nástřih. Tak nevím, každopádně, jdu do Aniballu, nechci nechávat nic náhodě a svým způsobem mě to set sakra uklidňuje =D
    Jsme ráda za tyto články, piš dál, i o malé ;) hezké Vánoce

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to si rychle začala, mě začal zajímat porod až tak v sedmém měsíci :D Tak potom ano, pokud "máš na to lidi", kteří se postarají o všechny ty vychytávky, tak není o čem :) Já bych ale na to stejně asi neměla náladu...byla jsem vděčná za sprchu a když mě chtěl manžel jen pohladit, tak jsem se cukala. Prostě jsem potřebovala soustředit se :)
      ...já zase četla, že když se žena natrhne sama, tak se to může zase natrhnout až moc a je to pak horší, takže těžko říct. Asi záleží i na velikosti miminka a nějakých "rozměrech" maminky - já jsem hubený prcek a Sandrička byla pořádný macek, takže mi to pak už fakt bylo jedno :) A doufám, že i u tebe najdu potom podobné články ;-)
      Hezké Vánoce :)

      Vymazat
    2. No, já byla hned z kraje v podstatě 2 měsíce na nemocenské, takže jsem během ležení v posteli měla nad čím přemýšlet a po nocích nespaní co číst, takže jsem probádávala už vody porodu =D A je fakt, že když mě něco obvykle bolí, taky jsme radši sama, bez doteku, bez nějakého kontaktu, tak uvidíme, ale ráda bych tuto možnost měla. Hlavně se děsím nemocničního prostředí a té šílené mašinérie, která panuje v těch velkých pražských nemocnicích. Stačilo mi jít do jedné na první ultrazvuk a už bylo vyřešeno, že půljdu na další větší vyšetření byť za prachy do těch Neratovic..
      Měj se krásně

      Vymazat
  2. Skvělý článek ;) Ještě jsem nenarazila na žádný takhle v klidu rozumně popsaný průběh porodu navíc se spoustou cenných tipů. Tohle by měla číst každá ženská, která chce děti, protože ty fóra jsou naprosto děs, informace nula, ale člověk vyděsí a otráví, že by nejradši ty děcka adoptoval ;)
    Fascinuje mě ten pokrok, ty vychytávky a tak...... já zrovna procházím materiály k článku o moderních látkových plínkách, který jsem slíbila kamarádce a žasnu, kam se to vše posunuje :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Mě právě takový článek před porodem chyběl...tak jsem se rozhodla to "tajemství" trošku poodhalit...aspoň na různých fórech je porod tak nějak opředen tajemstvím :D a všechny strašně přehání :)

      Vymazat
  3. Moc pěkně popsané, už jenom sakra konečně otěhotnět :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Tak mňa teda tlačenie bolelo najviac. Strácala som vedomie, mám z toho okná, nepamätám si, čo sa dialo, partner mi potom musel o tom hovoriť.. Myslela, som, že mi odletí kostrč. A strašne sa mi chcelo vracať. A inak, nech žije Epi-no! Nemala som našťastie ani škrabanec. Zato hemoroidy ma trápili cca 5 mesiacov a doteraz to nie je úplne ok (a vraj už ani nikdy nebude).

    OdpovědětVymazat
  5. Krásně sepsáno! Já teda ještě ani těhotná nejsem, ale mám stejnou představu o porodu, jakou jsi měla ty. Bude to rychlé a v pohodě :-D. Tak snad to tak opravdu dopadne :-).

    OdpovědětVymazat
  6. Úžasný článek! :) Moc děkuji za takovéto tipy a postřehy. Já jsem ve třetím měsíci a zatím si nikde žádné děsivé články a fóra nečtu, takže tvé články jsou pro mě zatím jedinou průpravou :) Začíná mě to teda už trochu děsit, ale na to mám ještě čas :)

    OdpovědětVymazat
  7. Užitečný a pěkný článek:-) Epi-no jsem měla před prvním porodem, použila jsem to asi dvakrát, ale bylo to nepříjemné, tak jsem se na to vykašlala. Myslím, že to nastřižení není až takový problém, byla jsem nastřižená dvakrát, jednou roztrhlá (to se hůř a déle šije) a jsem tam dole v pohodě:-) Maliník jsem pila taky u prvního, ale nevím, jestli to mělo na něco vliv. Gelovou vložku jsem měla teď a je to dobrá věc, už jsme použili i u horeček dětí a supr, hodí se mít doma:-)

    OdpovědětVymazat
  8. Já rodila 4-5 hodin :) taky dobrý na prvorodičku :D

    OdpovědětVymazat
  9. Díky, díky, díky! :-) Sice je to už starší článek, ale mě se teď před druhým porodem náramně hodil a i díky němu /věřím tomu/ jsem porodila v pohodě, celkem hladce a bez komplikací čtyřkilového synáčka. :-) Pořád jsem si podle článku opakovala, že se musím soustředit jen na dýchání a hlavně nejít do křeče, nedržet partnera za ruku a být co nejvíc uvolněná... A ono to vyšlo, podařilo se a díky Tobě a Tvým radám se mi podařilo mít z obávaného porodu nakonec krásný zážitek. :-) Ještě jednou velké díky! Veronika

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky